SAF-T представлява международен стандарт за електронен обмен на данни между данъкоплатците и данъчните органи в стандартизиран формат. Наименованието му е съкращение от „Standart Audit File for Tax” или „Стандартен одитен файл за данъчни цели“.
Този формат се използва в редица страни от Европейския съюз и е показал, че е удобен вариант за подаване на множество справки към местните данъчни органи.
SAF-T е нов за България формат, по който в бъдеще ще се подават различни справки към данъчната администрация. В момента се използва сходна идея, но в различен и по-ограничен вариант – за изпращане към НАП на продажбите, извършени от онлайн магазини. В момента това деклариране се извършва във формат XML и за него може да прочетете повече в статията ни www.goldenvision.bg/xml.
Форматът SAF-T прилича на голяма таблица с различни редове и колонки. В зависимост от дейността на една фирма, счетоводителят преценява кои редове и колонки от целия формуляр е необходимо да се попълнят и подадат към НАП.
В момента подаването на различните декларации към Националната агенция по приходите се извършва по различен начин. По един начин се подават ДДС декларациите, по друг начин се подава информация за здравните и пенсионни осигуровки, болнични, майчинство, по трети начин се подават данъчните декларации, по четвърти начин се подават справки за приходите на онлайн търговците. Всичко това усложнява работата на счетоводителите. В следствие на това се увеличават и счетоводните такси.
Крайната цел е след няколко години да има много софтуери и онлайн магазини, които изваждат готов такъв файл и с него да се декларира почти всичко. Обсъжда се с този тип файл да се подават справки за Осигуровките (наречени Образец 1 и 6), ДДС декларации и други декларации към НАП. Макар вече да е начертан план какво и как ще се подава, нестабилната политическа обстановка и честата смяна на ръководители на администрацията води до несигурност дали ще се спазят сроковете, в които самите държавни органи ще направят нужните промени в софтуерните си системи. Основната от тях е Софтуер за управление на приходите (СУП) на НАП.
Използването на новия стандарт SAF-T ще започне поетапно. Ако не се променят плановете, то би трябвало през 2025 г. да стартира пробното подаване на справки към НАП от едрия бизнес. В рамките на 6 месеца ще се тества как работи системата и дали създава трудности на бизнеса. Когато се изчистят евентуални проблеми, ще стартира реалното подаване на справки и декларации към НАП за големите фирми. По план от 2026 г. този стандарт ще стане задължителен и за останалите фирми, вкл. и представители на малкия бизнес.
Въвеждането на SAF-T ще повлияе положително на дейността на бизнеса, ще доведе до много реални ползи за данъкоплатците, както и за спазване на данъчното законодателство.
Ние сме счетоводна къща с богат опит. Ако имате счетоводно запитване или искате оферта за обслужване, позвънете на тел: 0888551917 (всеки работен ден от 9:00 до 16:30 ч.).
За регистрация на фирма: 0887067100 – Ирина.