Тук ще описваме какво старо и какво ново се появява в Наредба Н-18, известна като Наредба за касовите апарати.
Най-новите предложения, които ще влязат в сила с поредната промяна на Наредбата, получихме от г-н Иван Аржентински.
- Вече е на практика решено и потвърдено: Премахват се всички хартиени справки като Z-отчети, касови книги и т.н. Това ще влезне скоро, в следващата промяна на Н-18. Едва ли ще има някой, който да възрази срещу премахването на тази архаична практика.
- Съобразно т.1, вече няма проблем производителите на ФУ да започнат да произвеждат ФУ за електронни ФБ за електронни магазини. Тези ФУ се предполага, че ще са по-евтини и изискващи по-малка поддръжка, тъй като НЯМА да имат въобще печатащо устройство. Отделно от това, подобни у-ва има възможността да се ползват при доста интересни сценарии (както ще опиша в следващите постове).
- Отворена беше темата за ERP системите. Стана пределно ясно на всички страни, че там (тук?) проблеми има много. Н-18 е много труда за прилагане при по-сложни бизнеси. Тепърва ще се дискутира по въпроса, но поне това вече не е странична тема. Вероятно ще има 4-та работна група в НАП, която ще се занимава по темата с ERP.
- Това е несигурно: От НАП имаше общо заявление, че те се интересуват от достъп само до данните, свързани с продажбите. Тук може и да не съм разбрал контекста и да се е отнасяло само за нещо конкретно. Но все пак беше заявено. Което дава надежда за бъдещи ограничавания на достъпа на НАП до потребителските БД.
На 19.06.2019 се обсъди с НАП – Хибридна вариация на вариант „Виртуално фискално устройство“, който и аз считам за най-добрият, изглежда беше възприет от участниците.
За незапознатите – това е вариант, при който търговците не разполагат с Физическо ФУ, а изпращат данни през Интернет към Виртуално ФУ, което се управлява от частен оператор.
Търговец ––> ВФУ ––> НАП
Предимствата на този вариант са, че ВФУ ще е децентрализирана система, чиято работоспособност няма да зависи от работоспособността на сървърите на НАП. Ако някой не е разбрал – ще има *много* ВФУ-та, предлагани от различни фирми.
Защо вариацията е хибридна? Защото не е това, което си представях – просто един Интернет софтуер. Ще бъде нещо като фискален сървър, в който ще стоят стотици физически ФУ (или по-скоро само техните КЛЕНове), който ще приема ФБ, изпратени през Интернет. Нещо като „исторически компромис“ 😂
Обаче в крайна сметка, точната реализация не е важна. Това, което е важно е, че всеки търговец ще има избор дали да ползва Физическо ФУ или да наеме ВФУ, достъпно през Интернет адрес.
И да, това означава, че софтуерните фирми няма да можем да направим ВФУ за нашите клиенти Ще се правят от досегашните производители на ФУ.
Обаче въпреки това, новината е страхотна! В България, в най-близко бъдеще, има шанс да:
– Продаваме в брой снабдени само с GSM! Сценария го наричаме „Водопроводчик с GSM“
– Уеб магазините ще могат да „фискализират“ оборот само с повикване на един Интернет сървър.
– (Евентуално) ще можем да печатаме касовите бележки направо върху фактурата, отпечатана на обикновен принтер.
– В един магазин с 20 каси, ще може да има само 1 (или даже 0) фискални сървъра, а по касите да се печата на обикновени принтери.
– Ще може 10 офиса да ползват един общ ВФУ.
– Ще могат да се разработят всевъможни автомати на самообслужване (примерно за паркинг), които да не печатат ФБ.
и т.н.
Възможностите са големи. И подобно нещо, изглежда ще е една от първите истински реализации на СФ въобще в ЕС. Поне в едно нещо ще сме напред. Било то и в отчитането към НАП 😂
Промяната в Наредба Н-18 от 02.07.2019 г.
Основните промени са за базовото програмно осигуряване на одобрен тип ФУ. Като за целта се въвежда и легална дефиниция на понятията „фърмуер“ и „диагностичен бон“. Разглеждат се и случаите на нарушена дистанционна връзка с НАП при работа с ЕСФП.
Променен е обаче член 39, ал. 1 и от днес дневните отчети ще се генерират автоматично от ФУ и ще се записват във фискалната памет. Тоест те вече няма да се разпечатват и лепят по разни книги. Месечните и годишни отчети остават за ЕСФП. От променения текст на чл. 41, ал. 1 и ал. 2, ФУ отпадат.
В член 42, ал. 1 се добавя нова точка 5, съгласно която в търговския обект се съхранява и регистъра за касовите бележки от кочан. А алинея 3, точка 3 се премахва текста, който задължава да се съхраняват книгите с за дневните финансови отчети.
ВНИМАНИЕ! Според нас книгите с дневните финансови отчети до 01.07.2019 година, не трябва да бъдат унищожавани, а да бъдат на разположение.
Въвежда и легална дефиниция на понятието „отдалечен достъп до ФУ“.
Наредбата в едно изречение. Това е нещо проектирано за трактор, произведено като трактор от трактористи, но НАП му сложили емблема на Ферари и казали, че това е спортен автомобил.
Ние сме счетоводна къща. Ако имате счетоводни въпроси или искате оферта за обслужване, звъннете на тел. 0888551917 (всеки работен ден от 9:00 до 16:30 ч.).
За регистрация на фирма: 0887067100 – Ирина.