Все по-често предприемачите използват Paysera. Какво е най-важното, което трябва да знаем – вижте в тази статия.
Какви са предимствата?
- Няма месечни такси;
- Ниски такси за плащания към ЕС, САЩ и Китай – от 0,15 до 7 евро;
- Безплатни плащания между потребители на Paysera, независимо от коя държава са те;
- 0 евро за входящи плащания в евро, лева и румънски леи;
- Бързо плащане – обикновено от 10 секунди до 30 мин., вместо от 1 до 3 дни при традиционните банки;
- Сметката се открива онлайн, без посещение на банков клон;
- Вече разполагат с виртуални български IBAN-и за преводи в лева и IBAN-и за преводи в евро;
- Лесно и бързо може да се открие разплащателна сметка на чужденци, вкл. управители на фирми. При стандартните банки, откриването на сметка на чужденци е трудно, бавно, скъпо и често отказват.
Сметката се открива бързо и лесно. Аз (Христо Петров) си открих Paysera сметката докато лятото си бях с лаптопа на село при леля ми 🙂
Какви са недостатъците?
- Българските IBAN-и са виртуални – повече информация има по-долу. Ако сте почитатели на чакането и посещаването на физически офис – тук няма как да стане 🙂
- След откриването на сметката, което става изцяло онлайн, можете да получавате и нареждате плащания. Можете да нареждате плащания до 1350 евро месечно – ограничението е от съображения за сигурност. За премахването на този лимит е нужно да ви направят верификация – обикновено става с разговор по Skype, за да са сигурни, че сте вие 🙂
- Таксите за теглене от банкомат в България са сравнително високи. Хубаво е да ги разгледате преди да решите да ги ползвате. Вижте таксите тук
Каква е процедурата?
- Правите нов профил в сайта им. Първо правите профил на вас като физическо лице. В една от стъпките искат да се изпрати снимка на личната карта – лице и гръб, както и ваша снимка на която държите личната карта. Изисква се потвърждение на имейл адрес и телефонен номер. Идеята е да се уверят, че наистина вие откривате сметката и да няма злоупотреби;
- Ако искате да правите фирмена сметка, попълвате нейния ЕИК. Получавате втори IBAN, на вашата фирма;
- В някакъв етап трябваше да се отговарят на допълнителни въпроси, но това е законодателно изискване и няма как да се избегне. Въпросите са същите, каквито биха ви питали ако откривате сметка в традиционна банка.
- Ако правите фирмена сметка, хубаво е да знаете, че тя трябва да се декларира в БНБ. Системата на Paysera ви напомня да го направите. Обикновено това се прави от вашия счетоводител, защото след това на всеки 3 месеца той трябва да подава към БНБ и справка за движението по вашата Paysera сметка.
Какви са особеностите на виртуалните IBAN-и
Всъщност те не са реални сметки с всички опции към тях. Преди да се пуснат българските IBAN-и, захранването на вашата Paysera сметка ставаше като се направи превод към някоя от сметките на Paysera в българска банка, като се посочваше клиентския номер, който започва с EVP. С новите виртуални IBAN-и това не се налага. Те се поддръжат от Пощенска банка.
От това следват три положителни последствия:
1) Преводите на собствени средства между банки стават по-прозрачни и се елиминира възможността от грешка (напр. да се пропусне потребителският код, при което Paysera да не знае как да обработи плащането);
2) Потребителите могат да дават този IBAN на българските си контрагенти, които да им плащат по тарифата за местен превод;
3) Чрез виртуалните БГ IBAN-и могат да се захранват средства и на каса. При това захранване обаче, като получател / титуляр на сметката е необходимо да се посочи Paysera LT.
Повече информация за тях може да получите тук: http://bit.ly/2MY7rGw
НОВО от 30-ти октомври 2019 г.
Откриване на набирателна сметка, необходима за регистрация на фирма
Статията е обновена последно през юни 2020 г. с помощта на представител на Paysera Bulgaria, Иван Арнаудов и Свилен Николов. Ако има нови опции, които не сме описали, ще ви бъдем благодарни да ги споделите с нас 🙂