Праг за ДДС регистрация при дистанционни продажби

Много онлайн търговци извършват търговия извън България. Причините са ясни – в повечето държави имат по-висок стандарт на живот и са по-големи като населени от нашата страна. Разбира се има и други причини, например че онлайн търговията е по-добре развита, т. е. по-голям процент от хората са свикнали да купуват онлайн и средната стойност на една поръчка обикновено е по-голяма.

 

Кога е необходима регистрация по ДДС ако правите онлайн търговия?

Ако сте стартираща фирма обикновено не е задължително да сте по ДДС щом продавате в свой онлайн магазин и ако не плащате за реклами към платформи като Google, Facebook и други извън България. Ако ползвате маркетплейси от типа на Ebay, Amazon, Etsy, Emag (извън България) или плащате за онлайн магазин например на Shopify, е необходимо ПРЕДИ първата си продажба да се регистрирате по ДДС в България. Причината е, че когато плащате за услуги към чужбина е необходима ДДС регистрация. Обикновено същото важи и ако ще извършвате услуги към чужбина. Казано по друг начин – заради самата търговия не е нужна ДДС регистрация. Ако обаче плащате за услуги или маркетплейса си удържа комисионни от продажбите, тогава е нужна ДДС регистрация ПРЕДИ да стартирате продажбите си в него.

 

Когато продавате в чужбина, от данъчна гледна точка най-често се срещат два казуса, които ще разгледаме.

 

1. Българска фирма изпраща всяка поръчка от склада си в България.

Ако сте стартираща фирма или не ползвате услуги от чужбина, няма нужда отначало да сте по ДДС – както вече описахме. Ако сте минали оборота от 50 хил. лв. или плащате реклами или комисионни към чужбина, е необходима ДДС регистрация.

Разглеждаме варианта, при който всяка поръчка се изпраща от вашия склад в България – както е на рисунката по-долу.

РИСУНКА 1 🙂

 

Когато стоката е складирана в България, вашата фирма си работи предимно съгласно българското законодателство. В България се плащат всички данъци, тук се води счетоводството. При продажби в други държави основните изисквания са от страна на защита на потребителя. За страните от Европейския съюз почти всички изисквания са такива, каквито в България. Най-важните изисквания са описани в:

  • Закона за защита на потребителите – повече детайли по темата може да прочетете от тази наша статия: https://goldenvision.bg/e-shop
  • Закона за защита на личните данни, в който от м. май 2018 г. се добавиха изисквания и на Европейския регламент за личните данни (GDPR). Повече информация може да видите от статията тук: https://goldenvision.bg/gdpr

 

Когато продавате в Европа е важно да се следят продажбите във всяка държава поотделно. Например за последните 12 месеца продажбите ви в Румъния са на стойност 34850 лв. Информация и препоръки за продажбите в Румъния може да прочетете от тази стария: https://goldenvision.bg/ro

 

Всяка държава има т. нар. праг за дистанционни продажби. Щом се мине този праг е необходимо вашата фирма да се регистрира по ДДС в тази държава. Например за Гърция прага е 35000 евро, сходен е за повечето страни в Европа. Точните прагове може да видите по-долу.

Австрия – EUR 100 000
Белгия – EUR 35 000
Великобритания – GBP 70 000
Германия – EUR 100 000
Гърция – EUR 35 000
Дания – DKK 280 000
Естония – EEK 550 000
Ирландия – EUR 35 000
Испания – EUR 35 000
Италия – EUR 27 889
Кипър – CYP 20 000
Латвия -LVL 24 000
Литва – LTV 125 000
Люксембург – EUR 100 000
Малта – EUR 35 000
Полша – EUR 35 000
Португалия – EUR 35 000
Румъния – RON 118 000
Словакия – SKK 1 500 000
Словения – EUR 35 000
Унгария – EUR 35 000
Финландия – EUR 35 000
Франция – EUR 100 000
Холандия – EUR 100 000
Чехия – CZK 1 140 000
Швеция – SEK 320 000

 

Когато се регистрирате по ДДС в друга държава трябва да слагате нейното ДДС. Например ако в Гърция сте минали прага, трябва да слагате 24 % ДДС към вашите продажби. Има само няколко изключения, при които ДДС-то е по-малко. За всяка държава има конкретни стоки или услуги с намалено ДДС или изобщо без ДДС. ВАЖНО –  трабва да се подават ДДС декларации и в тази държава! Консултирайте се със счетоводител, който е наясно с онлайн търговията.

 

2. Продавате стоки в друга държава от ЕС и в същата държава е вашия склад.

Ще дадем за пример Германия. Вие сте изпратили предварително стока, която е в склад в Германия – например ползвате услугата FBA на Amazon.de. Стоката тръгва от склада в Германия и стига до краен клиент в Германия или съседните държави, както е посочено на второто изображение.

Рисунка 2 🙂

В този случай е необходимо вашата фирма да се регистрира по ДДС в Германия ПРЕДИ да стартирате продажбите. За тази цел първо вашата фирма се регистрира по ДДС в България и след това в Германия. Повече по темата ще може да прочетете като подготвим статия, което ще стане скоро 😊