Регламент (ЕС) 1150/2019 известен като Регламент P2B

Регламент (ЕС) 1150/2019 е известен още като Регламент P2B от 20.06.2019 г. и влиза в сила от 12.07.2020 г. Той е за насърчаване на справедливостта и прозрачността при работа на търговци с маркетплейси (посреднически онлайн услуги). Приема се, че маркетплейсите са в доминираща позиция спрямо търговците, които продават в тях. Досега маркетплейсите можеха, по свое усмотрение да ограничат или спрат достъпа на търговци, без да дават обяснения.

Важи и за маркетплейси, регистрирани извън ЕС, ако търговеца насочва стоките или услугите към купувачи от ЕС. Сред тях са добре известните Amazon, eBay, Emag, Etsy, Upwork, Fiverr.

 

Новите изисквания към маркетплейсите са в няколко групи.

 

1. Ясно и еднозначно описание в Общите условия точно по кои критерии се класират стоките при търсене чрез вътрешната търсачка на маркетплейса.

Може ли при класирането вашите стоки или услуги да излизат на по-горни позиции срещу заплащане под каквато и да е форма. Описание в кои случаи е възможно вашите стоки или услуги да излизат по-ниско в класирането (например при забавени отговори при заявка за рекламация от клиенти). Платформата трябва да осигури възможност на търговеца да се запознае с тези сигнали, рекламации, оплаквания и т. н.

2. Да има вътрешна разработена процедура за разглеждане на жалби от търговците:

  • Системата трябва да е лесно достъпна и безплатна за търговците;
  • Трябва да гарантира разглеждане на жалбите в разумен срок;
  • Платформите трябва да осигурят информация за работата и ефективността на тази тяхна система, и тази информация да е публична;
  • Това не важи за малки маркетплейси с по-малко от 50 служителя или оборот по-малък от 10 млн. евро;
  • Трябва да се осигури лесна възможност при спор да се ползват услугите на медиатори.

3. Изисквания при промени в Общите условия:

  • Да бъде предизвестен търговеца поне 15 дни предварително на траен носител (такъв, който не може да се промени едностранно от платформата без знанието на търговеца);
  • Приема се, че търговеца е съгласен с новите условия при ясно утвърдително действие от негова страна;
  • Ако търговеца започне да предлага нови стоки или услуги, се приема, че е съгласен с изменените Общи условия;
  • Ако търговеца не приема новите условия, има право да прекрати отношенията с платформата;
  • Маркетплейса има право да променя Общите условия без предизвестие в следните случаи – промените са козметични и внасят яснота във вече описани клаузи, ако са критични промени, необходими за защита на клиентите от SPAM, измами, нарушения на сигурността или има ново законово изискване, което влиза в сила бързо, т. е. няма време за да се изчака съгласието на търговците.

4. Нови особености свързани с ограничаване или спиране на достъпа на търговеца до маркетплейса:

  • Платформата задължително трябва да се мотивира защо пристъпва към ограничаване или спиране на достъпа на търговеца до нея. Трябва да се посочат конкретни факти или сигнали от потребители за нарушения. Тези нарушения, за които може да се стигне до ограничаване на права на търговеца трябва да бъдат описани в Общите условия. Изключение от това правило е когато платформата трябва да изпълни законово или регулаторно изискване или когато платформата докаже многократни нарушения на търговеца;
  • При решение на платформата да прекрати участието на даден търговец, трябва да му изпрати предизвестие поне 30 дни предварително. Изключение е когато платформата трябва да изпълни законово или регулаторно изискване или когато платформата докаже многократни нарушения на търговеца;
  • Търговецът трябва да има достъп до данните си и след евентуално ограничаване или прекратяване на достъпа му до маркетплейса.

5. Изисквания към маркетплейсите относно Регламентът за защита на личните данни (GDPR).

Всички изисквания на Регламентът важат и те са леко надградени със спецификите на платформите. Например, че е необходимо клиентите да потвърдят с чекбокс, че приемат Споразумението за съвместно ползване на лични данни от платформата и търговеца.
По принцип легитимния интерес на търговеца е да запазва история на поръчките за последните 2 години. Ако имате добри адвокати, те могат да опишат защо и при какви условия е желателно този срок да бъде увеличен до 5 години, за което трябва потребителят да бъде информиран.

6. Важат изискванията за бисквитките – Директива 136/2009/ЕО на Европейския парламент и на Съвета.

7. Отговорност за спазване на всички права на потребителите (клиентите) основно носи търговецът.

Приема се, че той е основната действаща фигура, която е качила неговите стоки или услуги на маркетплейса. От тази гледна точка платформата обичайно не носи отговорност. При доказано нелоялно отношение от платформата обаче, може да бъде поискана солидарна отговорност.

 

Тази статия е подготвена за клиентите и читателите на Голдън вижън от адвокатско дружество „Димитрова и Хаджиева“. Ако имате нужда от повече разяснения, не се колебайте да се свържете с тях за професионална консултация:
адв. Михаела Димитрова: https://advokatdimitrova.bg