Помощ от държавата 60-40

Актуална тема е за помощта от държавата, добила популярност като 60 / 40 %. Ето какво разбрахме ние като четем разпоредбите. Имайте предвид, че почти всеки ден по тази мярка нещо се променя…

 

Би трябвало да важи за всички бизнеси с назначени служители, които са затворили заради корона вируса или имат спад над 20 % и не са в тези групи:

А – Селско, горско и рибно стопанство;
К – Финансова и застрахователна дейност;
О – Държавно управление;
Р – Образование;
Q – Хуманно здравеопазване и социална работа;
Т – Дейности на домакинства като работодатели;
U – Дейности на екстериториални организации и служби.

 

Мярка 60 на 40

Мда, както сте забелязали не съм виден дизайнер, но е хубаво да има картинка 🙂

В първата версия на тази „помощ“ нещата бяха направени доста малоумно. Звучаха добре като реклама, но реално си бяха лъжа. Поемаха се 60 % от заплатата, ако работодателя на затворения бизнес покрие останалите 40 % заплата + грубо 40 % осигуровки. Тогава реалната помощ беше 23 %, срещу която обаче поемате ангажименти да си плащате останалата част от заплатите и осигуровките, което хич не са малко пари при затворен бизнес.

Това споделих и по телевизия СКАТ, което бе записано при обявяването на първата версия на „помощта“:

 

В новата версия държавата поема 60 % от заплатата и 60 % от осигуровките и беше разширен кръга от фирми. Всички извън описаните горе, могат да кандидатстват. Новата мярка е далеч по-смислена и при нея наистина покрива 60 % от разходите за заплати и осигуровки. Тънкия момент е, че всеки бизнес има и други разходи като наем на офис / магазин, кредити, реклама, счетоводство и т. н., за които се харчат доста пари. Като се включат тези разходи, много от които са неизбежни, се получва по-малка реална помощ на предприемачите. И все пак е добре, че я има.

Говори се, че щели да поемат и 100 % от осигуровките. Засега това обаче не е описано в документите и процедурите, т. е. засега е хубаво пожелание казано по новините.

Какво показват цифрите, с примерна брутна заплата от 1000 лв.

Общ разход от работодателя – 1189.20 лв. (с включени осигуровки)

Общо от държавата се получават 713.52 лв.

Чистата сума, която се получава от служителя е 775.98 лв.

 

Това е твърде хубаво, за да е истина. И действително има риск от проблеми.

От наш доверен партньор разбрахме, че е кандидатствал по тази програма. Още не са разгледани документите и не се знае дали ще бъде одобрен. Но забележете, че на следващия работен ден са му дошли на проверка от Инспекцията по труда. Проверявали са всичко, което може да се сетите, вкл. нови изисквания, които бяха спуснати от къде ли не за какво ли не. Например, че трябва да има Заповед от работодателя как точно ще работи фирмата – ще има ли дистанционно работещи хора. Тя трябва да е подписана от служителите, което не е ясно как ще стане, ако служителя работи дистанционно. Трябва да има инструкция за почистване с дезинфектанти, на какъв период от време се дезинфекцира, налични дезинфектанти от позволените видове и да бъдат осигурени лични предпазни средства на работещите в офиса. Фирмите за трудова медицина би трябвало да са запознати с подробностите (ако нямате надеждна, звъннете и ще ви препоръчаме тази, която ползваме). Е да, ама как да разбереш дали един дезинфектант покрива изискванията. Изискванията са за т. нар. дезинфектанти от Продуктов тип 2, 3 или 4. Не сме специалисти, но на тази снимка са описани едно към едно от Наредбата.

 

 

Как става кандидатстването?

На 8-ми април стана ясно, че се кандидатства месец за месец, а не наведнъж за трите месеца. Подкрепата не може да е за повече от 3 месеца (това е ориентировъчния максимален срок на извънредно положение, определен от кризисния щаб). Ако сте затворили бизнеса трябва да сте ПРЯКО засегнат от извънредното положение, като магазини по молове, ресторанти, туристически агенции, въздушен транспорт, спортни зали и други. Ако сте КОСВЕНО засегнати, декларирате че приходите ви през м. март 2020 г. спрямо март 2019 г. са поне с 20 % по-ниски. Това се декларира, но е добре да можете да го докатеже чрез движения по банкови сметки или касовия апарат. Това е логично изискване за повечето бизнеси. Но не е подходящо за бизнеси, които постоянно нарастват. Например, нашата счетоводна къща преди 1 година имаше по-малък оборот от сега и въпреки, че сега имаме спад, засега не покриваме изискването за 20 % спад спрямо март 2019 г. Бизнеса се е разрастнал спрямо март 2019 г. с около 15 %. Така че бихме покрили изискванията ако имаме реален срив от около 35 %. Но той ще се види следващите месеци, когато вероятно извънредното положение ще бъде премахнато, като останат някои ограничения за масови събития като концерти и футболни мачове.

 

Къде се подават документите – в Бюрото по труда. Най-добре е онлайн, защото има големи опашки на място във всички градове.

Какво се подава – Искане за компенсация и към него се прилагат още няколко документа. Те са – декларация по коя сметка да се получат парите, декларация че ще се запази персонала и списък на персонала. Ако има над 20 % спад това се декларира (засега без специално доказване), а ако е затворил – се иска заповед за затваряне на дейността.

 

Какви други изисквания е нужно да покривате, за да се ползва тази подкрепа?

Да нямате неплатени данъци и осигуровки, както към бюджета, така и всякакви други задължения към общината, например данъци за движими и недвижими имоти. Да не сте фалирали 🙂 Поемате ангажимента да не съкращавате служители за периода, когато ползвате помощи. Има и други ограничения, които са малко вероятни за традиционен български бизнес, затова не ги описваме.

Заявленията се приемат до 21-ви април. В срок от 7 дни се разглеждат и ако покриват изискванията, следва до 5 дни да получат парите по сметките си.

 

Кои са неясните неща по тази мярка за подпомагане?

Първо, дали имате абсолютно всяка заповед, подписана от всички служители, инструктажи, маски, дезинфектанти от одобрен вид и всичко друго, което е от компетенцията на фирмите за трудова медицина? Сега е най-натоварения им период, поради факта че подават справки към Инспекция по труда. Както писахме по-горе, такива проверки има засега на всеки който е кандидаствал и засега проверките са на място в офиса на фирмата и се носят на хартия в Инспекция по труда. Такова чудо като онлайн подаване не е налично засега при тези проверки. За радост когато заявленията по мярката станат повече, няма да смогнат да проверяват всички 🙂

Втора дузина неясноти са следните. Не е ясно ако служител напусне в този период по негово желание дали няма да бъде прието за некоректно поведение на работодателя. Не е ясно ако извънредното положение не бъде удължено, може ли да се ползва тази помощ и след приключването му. Ако пък се удължи и над 3 месеца, може ли да се ползва тази подкрепа. Не е ясно ако се прекрати договор по взаимно съгласие, това приема ли се за проблем и трябва ли да се връщат евентуално приетите помощи. Ако фирмата се върне към пълно работно време, но има спад, може ли да се възползва от същите мерки или не. Не е ясно също как е редно да се осчетоводят тези компенсации, защото в този си вид досега не ги е имало и не са описани в нито един закон.

 

Безлихвени кредити от 1500 лв. за до три месеца, т. е. общо 4500 лв.

Менда Стоянова, шефката на бюджетната комисия в парламента каза, че ще се отпускат кредити до 1500 лв. за самоосигуряващи се лица и такива в неплатен отпуск. Засега не е ясно точно кои банки ще предлагат това и как ще се докаже, че наистина е заради намаляла работа или затворена фирма/обект. Обръщаме внимание, че това са безлихвени кредити, не са дарение и в някакъв момент тези средства ще трябва да се връщат на банките. Изсипаха милиони към Банката за развитие и тя ще преговаря с търговските банки, т. е. тези, с които сме свикнали да работим.

По принцип подготвят и кредити за представители на малкия бизнес чрез същата Банка за развитие. Вероятно те отново ще дадат пари на търговските банки, защото не им се занимава с администрацията на малки, но много на брой кредити. По-лесно е да се раздават милиони на свои хора (които описваме по-долу).

 

Кредити от Българската банка за (не)развитие

Това което в момента е налице, са изтеглени кредити от Българската банка за развитие от няколко фирми, зад които стоят известни лица. Сред тях е една фирма за събиране на задължения, която е получила 70 милиона лева, с които ще купи от една голяма банка пакет просрочен кредити. Същата фирма е имала оборот преди 2 години от едва 2000 лв. Въпросната фирма с мижавия оборот от 2000 лв. се свързва с някои добре облечени бизнесмени с мускулести тела. Съдейки по тези мащаби, явно сме много богата държава и теоретично от такъв кредит би трябвало да могат да се възползват десетки хиляди лица с годишен доход 2000 лв. Други получатели с много милионни, са отдавна известни любимци на българския народ – полудепутатът и много успешен бизнесмен Делян Пеевски и собственика на „дупката“ в центъра на Варна, която беше продадена за много милиони и собственик на още десетки недвижими имоти – Георги Гергов.

На всеки средностатистически българин му става ясно, че големите безлихвени кредити от 100 хил. лв., за които се говори напоследък, ще се използват най-вероятно за хора, с добри контакти на правилните места. Към банката за развитие наистина потекоха милиони левове и ще изтекат към най-големите бизнесмени, които едва ли са чак толкова закъсали в момента.

 

Ако ви трябват контакти с фирма за трудова медицина или счетоводители, моля звъннете ми. За други обяснения, не се сърдете, но просто нямам време. Вашия счетоводител може да направи нужното за да кандидатствате, ако покривате изискванията.

Христо Петров: 0888551917

 

Детайли относно документацията – за почитателите на подробното описание.

На първо място, въвежда се задължение за всеки работодател да провежда извънреден инструктаж на работниците и служителите, с акцент върху ограничаването на разпространението на COVID – 19 и осигуряване на актуална информация за рисковете от зараза, в това число осигуряване на подходящи инструкции, информационни материали и указания за ползване на надеждни източници на информация. Такъв липства почти навсякъде.На второ място, всеки работодател, при условията на конкретно обявените извънредно положение и епидемия, е длъжен да въведе пропускателен режим, който да гарантира контрол и недопускане на територията на предприятието на работници и служители, както и на външни лица, с прояви на остри заразни заболявания. Отново липства. На трето място, следва да се създаде организация на работа, която да сведе до минимум преките контакти както между работниците и служителите, така и между тях и външните лица на територията на предприятието, а когато е възможно – спазване на дистанция от не по – малко от 1 – 1.5 м.
На четвърто място, всеки работодател следва да осигури възможност за задължително почистване и дезинфекция на работните места, санитарните помещения и местата за почивка и хранене.Не допостимо е служителите сами да си осигуряват дизифентанти маски шлемове но това е факт . Защита на работник при неизпълнение на задължения от работодател за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд
Когато конкретен работодател не е осигурил здравословни и безопасни условия на труд и не е спазил задълженията, въведени от министъра на труда и социалната политика във връзка с превенцията за разпространение на COVID – 19 в предприятията, работникът или служителят, освен че може да преустанови работа, той може да подаде сигнал до контролния орган Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“. Според степента на извършеното от съответния работодател нарушение, той подлежи на административно наказване с налагане на имуществена санкция или глоби.

Благодарим на Венци Ставрев за допълнението с детайлите.