Как да изберем обслужваща банка?
За да направите правилен избор, препоръчваме предварително да помислите по следните въпроси:
- за фирма или за физическо лице ви трябва банкова сметка;
- какви допълнителни банкови услуги ви трябват (моля вижте текста по-долу);
- кое предпочитате – ниска месечна такса и ограничени допълнителни услуги, или по-висока такса и повече услуги;
- от къде ще пристигат суми по сметката ви (от България или чужбина);
- малко или много на брой плащания очаквате да влизат по сметката ви;
- малко или много на брой плащания ще правите от сметката към други хора;
- ще ползвате ли онлайн банкиране;
- важно ли е да имате банков клон наблизо;
- искате ли да улесните вашата дейност като дадете на счетоводителя ви достъп до пасивно онлайн банкиране (т. е. да не се налага всеки месец да му изпращате банкови извлечения).
Допълнителни банкови услуги
В някои отношения банките в България са достойни за средновековието. В зависимост от конкретните ви нужди може да изберете различна банка. Ето най-често използваните допълнителни банкови услуги:
- дебитна и/или кредитна карта към вашата сметка;
- добро онлайн банкиране;
- наличие на много клонове на банката (това е удобство ако пътувате често и не ползвате онлайн банкиране);
- наличие на клонове, които работят до късно в работни дни и през почивните дни;
- стабилност на банката (ако работите с големи суми и това е важно);
- ако имате идеи да теглите кредит, по-добре би било да откриете сметка в банката от която може да получите най-изгодни условия;
Информация за банки, които сме ползвали.
Подреждаме банките според нашето лично мнение за фирмени сметки:
- ПИБ – подходящата е ако искате добро онлайн банкиране, удобни за вашия счетоводител банкови извлечения (особено за онлайн магазини с много на брой плащания), ако искате да имате отворени и през уикенда клонове на банката, по-трудно отпускат кредити, лесно дават кредитни карти. Има известни дисбаланси в нейните финансови потоци, но засега не смятаме че са критични;
- Уникредит – подходяща е ако искате да имате отворени клонове и през уикенда, ако пътувате в Европа и теглите от банкомати, чрез някои от банкоматите на банката можете и да внасяте пари по сметка (например вноска по кредит), по-лесно се отпускат кредити и кредитни карти, имат много клонове, имате персонален банкер, запознат с фирмата ви. Сравнително добро ниво на сигурност имат – например, ако направите твърде нетипично плащане през онлайн банкирането се свързват с управителя дали не е грешно или неправомерно нареждане;
- ОББ (Сибанк) – малко по-ниски месечни такси, изгодни са ако имате да плащате повече на брой платежни към държавата за фирми и физически лица в София (данъци, осигуровки), защото всички софийски НАП-ове, МВР, КАТ имат сметки в ОББ (Сибанк) и много от същите администрации в страната, сравнително лесно се отпускат кредити;
- Райфайзенбанк – средни месечни такси, сравнително лесно се отпускат фирмени кредити, важно е ако ще теглите кредит, предварително да си откриете сметка + дебитна карта към нея, защото ако не го направите първоначално, след изтеглянето на кредита това става по-трудно и скъпо. Известно неудобство при теглене на по-големи суми в брой е, че редовно по клоновете ви дават дребни банкноти от по 10 или 20 лв.;
- Експресбанк (вече част от ДСК) – средно ниво на обслужване, сравнително лесно се отпускат фирмени кредити, малко по-късо е работното време на повечето клонове, сревнително лесно се отпускат кредити на фирми, занимаващи се с услуги. Някои клонове са тотал щета, например София, клон Плиска – от както го има този клон все някой нещо не знае как се прави;
- Алианц банк – средно ниво на всички услуги, сравнително изгодни са таксите при теглене от банкомат в Европейският съюз, сравнително лесно се отпускат кредити на физически лица и при някои тарифни планове има по-голяма сума за теглене от клон с малка такса;
- ЦКБ – ползва се от наши клиенти, които правят дропшипинг във Великобритания, защото може да се открие сметка в британски паунди. Сравнително изгодни са таксите при теглене на суми от клоновете им;
- От клиенти сме чували умерени отзиви за Пощенска банка. Особено силно е направлението им за факторинг (при отложено плащане от ваши клиенти да си получите средно 95-97 % от договорената сума веднага, като клиента плаща отложено към факторинг направлението на Пощенска банка);
- Прокредит банк – имат само 2 клона в София, и по 1 в средно големите градове, искат висока наличност по фирмените сметки от 200 лв. и ако наличността ви падне под тази сума ви закриват сметката, без да ви уведомят;
- ДСК – отвратително обслужване по клоновете (освен, че е бавно, в много от клоновете не може да се открие фирмена сметка), сравнително лесно се отпускат кредити на физически лица, понякога искат 500 лв. такса за откриване на сметка на чужденци, имат много клонове, имат опция за вируални карти, в които вие решавате каква сума да заредите, ползва се дропшипъри заради ниските такси и по-големия брой транзакции. Добро е обслужването в клоновете по моловете, в които има и банкомати, чрез които можете да захраните сметките си;
- Инвестбанк – само ще отбележим, че е в дъното на класацията, без допълнителна информация.
- Добре е да разгледате и т. нар. fintech варианти като PaySera. Те вече имат и виртуални български IBANs. Повече информация има в тази статия: www.goldenvision.bg/paysera
Тази статия предлагаме на наши клиенти и партньори. След като имате отговор на горните въпроси, може да се свържете с Христо: 0888551917. В зависимост от особеностите конкретно за вашия случай, той може да ви даде повече информация и препоръки.