Праг за ДДС регистрация при дистанционни продажби

Много онлайн търговци извършват търговия извън България. Причините са ясни – в повечето държави имат по-висок стандарт на живот и са по-големи като население от нашата страна. Разбира се има и други причини, например че онлайн търговията е по-добре развита, т. е. по-голям процент от хората са свикнали да купуват онлайн и средната стойност на една поръчка обикновено е по-голяма.

Кога е необходима регистрация по ДДС ако правите онлайн търговия?

Ако сте стартираща фирма обикновено не е задължително да сте по ДДС щом продавате в свой онлайн магазин и ако не плащате за реклами към платформи като Google, Facebook и други извън България. Ако ползвате маркетплейси от типа на Ebay, Amazon, Etsy, Emag (извън България) или плащате за онлайн магазин например на Shopify, е необходимо ПРЕДИ първата си продажба да се регистрирате по ДДС в България. Причината е, че когато плащате за услуги към чужбина е необходима ДДС регистрация. Обикновено същото важи и ако ще извършвате услуги към чужбина. Казано по друг начин – заради самата търговия не е нужна ДДС регистрация. Ако обаче плащате за услуги или маркетплейса си удържа комисионни от продажбите, тогава е нужна ДДС регистрация ПРЕДИ да стартирате продажбите си в него.

Когато продавате в чужбина, от данъчна гледна точка най-често се срещат два казуса, които ще разгледаме.

1. Българска фирма изпраща всяка поръчка от склада си в България.

Ако сте стартираща фирма или не ползвате услуги от чужбина, няма нужда отначало да сте по ДДС – както вече описахме. Ако сте минали оборота от 100 хил. лв. за 2023 г. (166 хил. лв. от 2024 г.) или плащате реклами или комисионни към чужбина, е необходима ДДС регистрация.

Разглеждаме варианта, при който всяка поръчка се изпраща от вашия склад в България – както е на рисунката по-долу.

Когато стоката е складирана в България, вашата фирма си работи предимно съгласно българското законодателство. В България се плащат всички данъци, тук се води счетоводството. При продажби в други държави, основните изисквания са от страна на защита на потребителя. За страните от Европейския съюз почти всички изисквания са такива, каквито в България. Най-важните изисквания са описани в:

  • Закона за защита на потребителите – повече детайли по темата може да прочетете от тази наша статия: https://goldenvision.bg/e-shop
  • Закона за защита на личните данни, в който от м. май 2018 г. се добавиха изисквания и на Европейския регламент за личните данни (GDPR). Повече информация може да видите от статията тук: https://goldenvision.bg/gdpr

До 30.06.2021 г. ако продавате на физически лица в ЕС, се гледаше оборота на продажбите ви във всяка държава поотделно. Когато се минеше прагът, който беше различен за всяка държава, чак тогава трябваше да се регистрирате по ДДС в съответната държава. Праговете бяха по-високи (обикновено между 20 и 100 хил. евро), но ДДС регистрация в чужда държава ставаше само чрез намирането на локален счетоводител. Това е неудобно и по-скъпо за онлайн търговците.

От 01.07.2021 г. когато общите продажби към физически лица от ЕС минат 10 хил. евро, е необходимо да се регистрирате по ДДС във всички държави от Европа. Това става чрез българския НАП, в който има система наречена OSS. След това вие трябва да прецените какво ДДС да сложите при продажбите към физически лица. Трябва да се слага такова ДДС, каквото е в държавата на клиента.

В горния пример, ако клиентите са от Германия, трябва да видите колко ДДС се дължи там за вашата стока или услуга и да сложите такъв процент ДДС. Когато румънец си купува от вас, трябва да видите колко % ДДС се дължи в Румъния за вашата стока и да му го начислите. Вашия счетоводител обобщава информацията и я подава към българския НАП. В българския НАП се изпраща да го наречем таблица, колко евро ДДС сте събрали от продажбите ви за всяка държава поотделно. Вие плащате общата сума на това ДДС, в евро, по сметка на българския НАП. От своя страна НАП го препраща към данъчните власти от страните в Европейския съюз.

2. Продавате стоки в друга държава от ЕС и в същата държава е вашия склад.

Ще дадем за пример Германия. Вие сте изпратили предварително стока, която е в склад в Германия – например ползвате услугата FBA на Amazon.de. Стоката тръгва от склада в Германия и стига до краен клиент в Германия или съседните държави, както е посочено на схемата.

В този случай е необходимо вашата фирма да се регистрира по ДДС в Германия ПРЕДИ да стартирате продажбите. За тази цел първо вашата фирма се регистрира по ДДС в България и след това в Германия. Повече по темата ще може да прочетете като подготвим статия, което ще стане скоро 😊

Ние сме счетоводна къща с богат опит. Ако имате счетоводно запитване или искате оферта за обслужване, позвънете на тел: 0888551917 (всеки работен ден от 9:00 до 16:30 ч.).

 

За регистрация на фирма: 0887067100 – Ирина.