XML (одиторски) файл, подаван към НАП

За съжаление, законът изисква, онлайн търговците да издават касови бележки за щяло и нещяло. Например, когато получават плащания от клиенти чрез PayPal, Wize и виртуален POS терминал (Stripe, MyPos и др.), чрез който клиентите плащат с дебитна или кредитна карта онлайн.

Вижте тук >> Изисквания за касови бележки при онлайн търговия <<

Нашето мнение е, че това изискване на закона е безумно и направено от някой, който през живота си не е купил нищо онлайн. Не виждаме никаква логика, защо трябва да се пуска касова бележка, при използване на тези съвременни платежни системи. Парите от клиентите пристигат при онлайн търговеца по банка, не в брой. Затова изискването е безумно. То е записано в Закона за ДДС, чл. 118. Онлайн магазините са приравнени на физическите магазини. Когато плащате с дебитна/кредитна карта във физическия магазин, е необходимо пускане на касов бон. Това е направено, за да сте сигурни точно колко пари са платени чрез вашата карта и като доказателство за деня на покупката, защото в някои случаи тази касова бележка се използва вместо гаранционна карта на покупката ви. Въпреки наименованието си, тези членове от Закона за ДДС важат за всички фирми, не само тези които са по ДДС. Има и тълкувателни писма от НАП, които потвърждават, че при описаните по-горе плащания се изисква касов бон.

 

 

За радост има опция за леко улеснение – да не се изисква пускане на касова бележка.

Какви са изискванията, за да може да се ползва това улеснение?

  1. Онлайн магазинът трябва да е регистриран в сайта на НАП;
  2. Вместо касова бележка, на клиента трябва да се изпрати точно определена информация – какво си е купил и на каква стойност (стокова разписка) с QR код. Тази информация трябва да се генерира и изпрати автоматично от сайта му. QR кодът съдържа идентификационния номер от регистрацията на онлайн магазина в НАП;
  3. Всеки месец до 15-то число, да се изпраща т. нар. одиторски файл до НАП, за продажбите ви от изтеклия месец. Този файл трябва да е във формат XML.

Скоро ще опишем повече детайли какво трябва да присъства в този одиторски файл.

 

Последната редакция на тази статия е направена на 7-ми юли 2022 г. Тъй като често има законодателни промени и не успяваме винаги да ги опишем на сайта ни, хубаво е да се консултирате дали има по-нови промени.

 

[ВАЖНО] Вижте всички детайли относно Пощенски паричен превод (ППП)

 

Ние сме счетоводна къща с богат опит. Ако имате запитване или желаете оферта

за счетоводни услуги, позвънете на тел: 0888551917(всеки работен ден от 9:00 до 16:30 ч.).