Най-важните административни изисквания към онлайн търговците

Обобщение на най-важните изисквания към онлайн търговците.

 

1. Касови бележки

За съжаление НАП изисква пускане на касови бележки, за почти всички типове плащания, които се използват при онлайн търговците. Причината е, че онлайн магазините са приравнени към физическите магазини. Дори ако приемате плащания през виртуален POS терминали като Stripe, MyPOS, PaySera или Paypal, EasyPay, Wise (бившия Transferwise), Braintree, Revolut и 99 % от всички останали платежни системи.  Повече детайли има отдолу на статията.

Единствените изключения, при които не се пускат касови бонове са:

 

2. Електронни касови бележки или касови бонове

Това е електронна касова бележка
Това е електронна касова бележка

Тя е много удобна за повечето онлайн търговци. За момента до колкото знаем, само мобилните оператори и SaaS системата за онлайн магазини Prim.bg имат тази опция. Вероятно в бъдеще ще има повече такива автоматизирани системи. Електронната касова бележка е същата, каквато бихте получили на хартия, но се изпраща по мейл.

 

3. Много често няма опция да се пускат електронни касови бележки. За да не се занимавате да ги пускате от касов апарат, остава опцията да изпращате на НАП файл с продажбите си за изтеклия месец

Това е т. нар. стандартизиран одиторски файл. Той е във формат XML и повечето български платформи за създаване на онлайн магазини го извеждат лесно. До колкото знаем такива за момента са Prim.bg, Seliton.bg, CloudCart.bg и няколко плъгина за сайтове на WordPress (WooCommerce). С тях може да се запознаете тук>

Може да се запознаете с детайлите за този одиторски файл тук >

Искаме да напомним, че ние сме счетоводна къща. Не рекламираме който и да е софтуер, а споделяме полезна информация. Целта е да ви спестим време в търсене на различни софтуери. От описаните по-горе, като че ли най-добре работи само Prim.bg. Останалите на теория звучат добре, но изкарват грешни одиторски файлове. Най-честата причина за това са върнатите или невзети от клиентите пратки, които често присъстват в този одиторски файл. Тоест, във файла има повече поръчки, отколкото са реално платени и се налага ръчно да се махат тези редове от одиторския файл.

Повече пояснения по т. 1 от горната част. Във физическите магазини почти винаги пускат касови бележки. Например плащате в брой на касиера, или плащате с дебитна/кредитна карта или използвате ваучер под най-различна форма. За тези от вас, които не вярват, че подобно безумно изискване има и за онлайн плащанията, може да видите чл. 118 от Закона за ДДС. Той на практика важи и за фирми, които не са регистрирани по ДДС. За да не става дълга статията, нека просто ни повярвате, защото колегите са учили 5 г. в университета за счетоводители и не можем с 1 статия да обясним точно защо важи този закон и за фирми, които не са по ДДС 🙂

Обикновено при проверки от НАП, инспекторите не се заяждат ако не пускате касови бележки при повечето онлайн плащания. И все пак е хубаво да знаете, че се изисква.

 

Ние сме счетоводна къща с богат опит. Ако имате счетоводно запитване или искате оферта за обслужване, позвънете на тел: 0888551917.