В тази статия ще разгледаме търговията в Etsy, регистрация на магазина в НАП и какви справки си ни нужни за счетоводството.
Какво представлява Etsy?
Ако до сега не сте чували за Etsy, а се интересувате от онлайн търговия е време да се запознаете с този сайт 🙂 Etsy.com е уебсайт за електронна търговия, фокусиран главно върху стоки изработени ръчно и антики. Разбира се можете да намерите и доста други неща в този сайт.
Ако вие сте търговец и искате да разучите възможността да продавате в този сайт трябва да знаете, че откриването на вашият магазин в сайта е безплатно. Etsy събира определени такси за всяка публикувана обява (за тези такси, разбира се сайта ви издава фактура). Една публикувана обява може да стои на максимум 4 месеца или докато се продаде артикула. Всеки от търговците може сам да избере начините на разплащане с крайният потребител – кредитна, дебитна карта, PayPal, Transferwise или друг начин.
Трябва ли ми фирма?
По принцип да. Фирмите се регистрират съгласно търговския закон и трябва да имате фирма. Заради плащането на такси и комисионни, тази фирма е нужно да се регистрира по ДДС още преди първата ви продажба в Etsy. Ако сега започвате дейността, препоръчваме да пробвате като физическо лице дали ще потръгнат продажбите. Макар да не е много правилно, се приема от НАП за малки обороти (до към 10 хил. лв. за календарна година). До края на м. април следващата година, моля да се обърнете към счетоводител. Той ще подаде данъчна декларация за вас. Щом си платите дължимите данъци и осигуровки, при проверка досега не сме имали проблеми с НАП.
Регистрация на магазина в НАП или новостите по Наредба Н-18
Ако не сте запознати с промените по тази наредба ето каква е цялата ситуация. Последните промени в Наредба Н–18 изискват лице, което е задължено да издава касови бележки, и което извършва продажба на стоки или услуги чрез електронен магазин, трябва да регистрира този магазин в електронният регистър на НАП. Повече информация за промените по наредбата може да получите тук.
Ако вие сте търговец и вече сте чули за Наредба Н-18 и сте започнали да си задавате въпроса дали следва да регистрирате вашия Etsy магазин в електронния регистър на НАП, то отговора на този въпрос към момента е – зависи от начините на плащане.
За момента, ако се плаща чрез дебитна или кредитна карта, колкото и тъпо да изглежда, е нужно да се пускат касови бележки. При срещите с НАП за коригиране на Наредба 18, има принципно съгласие да отпадне изискването за касовите бележки, но е неудобно за прилагане и създава други проблеми. Заради малоумната Наредба 18 се налага да избираме между неправилно и още по-неправилно решение. Според нас по-малката беля е да не пускате касови бележки и да не регистрирате сайта си в НАП. Ако не криете доходи, досега не сме имали нито един глобен клиент заради пропуснати касови бележки.
Ако приемате плащания чрез PayPal, нашето мнение е, че не би трябвало да се пускат касови бележки. Беше променен Закона за платежните услуги и платежните системи. В този закон, чл. 3, ал. 1 е допълнена с „дружества за електронни пари“, като официална платежна услуга. След запитване от НАП към БНБ, от банката преди години излязоха със становище, че PayPal е система за електронни пари. Това означава, че вече няма нужда да се пускат касови бележки за приходи чрез PayPal и EasyPay. Не знаем защо НАП продължават да ги искат, но ако не криете доходи и сте по-нахакани, засега няма глоби. Затова при приходи от PayPal смятаме, че също няма нужда да регистрирате онлайн магазина си в сайта на НАП.
Etsy – какви справки за необходими на счетоводството
Когато имате фирма, която извършва много продажби в Etsy с търговска цел, е добре да съхранявате справка с всички извършени операции. Да запазвате разписката за всяка отделна продажба е много полезно от гледна точка на доказване на реалността на извършените операции пред НАП, но често това не е достатъчно. Трябва да съхранявате и справка, която да може да бъде обработвана автоматично и да представя информацията в обобщен вариант. Тази справка в Etsy e EstySoldOrdrs.
Тя може да се извади от вашият профил в Etsy от:
- Shop Manager;
- Settings;
- Options;
- Downloading data;
- Избирате в какъв формат да бъда справката – най-добре е тя да е в CSV формат;
- Избирате период на справката – може да е месец или цяла година.
Така изтеглена справката съдържа информация за всички направени от вас продажби, като в нея са записани датата, часа, клиентитe, техните адреси за доставка, начина на плащане и сумата и вида на закупената стока. Освен тази справка на счетоводството ще са необходими и фактурите за всички такси и комисионни, които сайта ви удържа. Тази фактура може да намерите от менюто Finances на вашият профил.
Тази статия бе подготвена от Милица Димитрова от екипа на счетоводна къща Голдън вижън. Актуална е към април 2020 г. Ако видите неактуална информация, ще ви бъдем благодарни да ни кажете.
Ние сме счетоводна къща с богат опит. Ако имате счетоводно запитване или искате оферта за обслужване, позвънете на тел: 0888551917 (всеки работен ден от 9:00 до 16:30 ч.).
За регистрация на фирма: 0887067100 – Ирина.