Електронни касови бележки и одиторски файл за всички платформи
Онлайн магазините в България, които ползват по-модерните чуждестранни платформи като Shopify, WooCommerce, Wix eCommerce, Convertbuilder и др., вече могат да издават електронни касови бележки и да се отчитат пред НАП със стандартизиран одиторски XML файл, спрямо изискванията от Наредба Н-18. Това са дългоочаквани функционалности, които привеждат в изправност много онлайн магазини с фирми, намиращи се в България.
Приложението, което прави всичко това възможно, се казва Take a NAP. За по-малко от година благодарение на него бяха декларирани над 4,5 млн. лева пред НАП.
Take a NAP е достъпен на: https://аpp.takeanap.bg.
Ако ползвате Shopify, можете да го инсталирате и от: https://apps.shopify.com/take-a-nap.
Защо да го инсталирам?
Според Наредба Н-18 почти всички онлайн магазини в България трябва да издават физическа или електронна касова бележка. Причината е, че закона ги приравнява на физическите магазини. Единствено ако получавате пари директно по ваша банкова сметка или ползвате Пощенски паричен превод не е нужно да пускате касови бележки. Ако получавате приходи чрез PayPal, приемате плащания от дебитни и кредитни карти (например чрез Stripe, MyPos) или изпращате стока с наложен платеж в чужбина, колкото и да е странно, закона изисква да пускате касови бележки. Това може да се избегне само ако изпращате на НАП файл с вашите продажби за изтеклия месец. Повечето магазини обаче поемат голям риск да бъдат глобени от НАП, защото не използват нито единия, нито другия метод.
Магазините с физически касови апарати от друга страна, влагат усилия и време в принтирането на касови бележки за всяка една поръчка. Това е труд, който може да бъде спестен, ако изберат да издават електронни касови бележки.
Не на последно място, приложението предлага създаване на стандартизиран одиторски XML файл, с който магазините могат да се отчитат пред НАП посредством най-новия начин за правене на това. Файлът съдържа информация за всички изпълнени и върнати поръчки в магазина, като показва и финансовия резултат за съответния месец. Подаването на одиторски файл може да се поеме и от счетоводител, като той ще улесни и него.
Информация за одиторски файл към НАП може да намерите тук
Какви са предимствата за клиентите?
Всеки начетен клиент знае, че след плащане в брой трябва да му бъде връчен касов бон. Повечето потребители винаги изчакват да получат документа преди да напуснат съответния обект. Същото е и при потребителите на онлайн магазините – купувачите очакват да получат на своя имейл разписка за направената покупка. В повечето случаи им бива изпратен документ от платежния инструмент (например Stripe), но той няма истинска стойност пред НАП – липсва QR код, ДДС основа и др. Известни магазини като Zara, Cropp и Reserved издават електронни касови бележки. В техните политики е включено, че опазват околната среда, неиздавайки хартиени касови бонове. Това повлиява на клиентите, които придобиват представа, че и самите те са направили нещо добро за света, пазарувайки от тези магазини. Издаването на електронни касови бонове става автоматично и улеснява онлайн търговците. Не е нужно да купувате касов апарат и да пускате касови бележки на ръка от него.
Какви са алтернативите?
Take a NAP няма алтернатива, която да покрива всички функционалности, които то предлага. Приложението официално поддържа най-известните e-commerce платформи, а също така предоставя и приложно-програмен интерфейс, с който всеки софтуер, който може да бъде определен от НАП като електронен магазин, може да се отчита (например приложенията тип SaaS – software as a service).
Take a NAP е създаден, за да бъде използван с максимална лекота. Интерфейсът е лесен за използване и пълен със съвети, с описание на добри практики и последователни стъпки до достигане на финалния резултат – спазването на Наредба № Н-18. Екипът предоставя и чат съпорт, което би било полезно за много хора.
За разлика от алтернативни решения, Take a NAP не изисква инсталация на вашите сървъри. Приложението осъществява връзка с базите данни на магазините чрез нови, по-модерни подходи, а инсталацията за собствениците представлява само въвеждане на URL адреса на магазина и следване на стъпките.
Ако вашият онлайн магазин ползва WooCommerce, може да разгледате долния линк с подходящи plug-ини, за изваждането на електронни касови бонове и файл с продажбите (одиторския файл).
Плъгини за онлайн магазините на WordPress(WooCommerce) може да разгледате тук
Как да започна?
Достатъчно е да посетите официалния сайт на Take a NAP: https://takeanap.bg, да въведете имейл адреса си и да натиснете „Пробвай сега“. Оттам-насетне интерфейсът ще ви помогне да се ориентирате.
За въпроси и връзка с екипа на Take a NAP: https://takeanap.bg, можете да използвате следните връзки:
Имейл: hi@takeanap.bg
Телефон: +359 88 238 91 78
WhatsApp: +359 88 238 91 78