Наредба Н-18 и новости от 2019 г.

Новостите от 2019 г. са предимно свързани с Наредба Н-18, известна като Наредбата за касовите апарати.

Каква беше първоначалната идея? Идеята, лансирана през 2016 г. от г-н Веселин Трифонов от НАП на Ecomm Congress, беше да се затегне контролът над физическите търговски обекти. В някои заведения като поръчате сметката, ви носят служебна бележка от техен софтуер. След като си тръгнете, много заведения изтриват поръчката и не пускат официална касова бележка. По този начин крият обороти и не плащат данъци.

За да се избегне това, в първоначалната версия за промени, публикувана около Коледа на 2017 г., се предвиждаха по-строги изисквания към производителите на софтуер и хардуер:

  1. Да няма възможност за изтриване на поръчки. При всяка поръчка да се генерира дълъг уникален код. Ако тя наистина не е платена, това се отразява в последните цифри на този код. Ако в бъдеще се плати, се променят само последните цифри на кода;
  2. Да има достъп за наблюдение на поръчките от НАП. НАП дистансионно анализира данните и ако има твърде много отказани поръчки, това означава, че се укриват обороти. В този случай стартира проверка на фирмата, която стопанисва обекта;
  3. Софтуерите да се одобряват и регистрират в НАП. Да има данни за контакт с производителя или внедрителя на софтуера;
  4. Подмяна на касовите апарати или тяхното обновяване, отново за да не може да се изтриват касови бележки;
  5. НАП обяви, че ще се подготвят електронни касови бележки, по модела на Унгария. Това щеше да е голямо улеснение за онлайн магазините, които щаха да изпращат кода на клиентите си. Всеки да може провери кода от сайта на НАП. Във финалната версия това отпадна.

Какво е ясно от новите изисквания:

  1. Всички онлайн магазини на български търговци, трябва да се регистрират в сайта на НАП, ако продават на българския пазар и имат задължение да издават касови бележки. С 2 думи, не е нужно само ако получава суми от клиентите си директно в техните фирмени сметки или при наложен платеж + пощенски паричен превод. Срокът  е до 29-ти март 2019 г. Под онлайн магазин се разбира сайт с количка, в която може да се добавят и махат стоки или услуги, да е ясно количеството и стойността им. Не е онлайн магазин сайт с описание на продукти и цени, но без количка. Няма нужда да се регистрират търговци с продажби по други канали (например Facebook, Olx.bg), онлайн магазини на чуждестранни фирми, опериращи в България и онлайн магазини, при които не се изисква пускане на касова бележка – при плащане директно по банковата сметка на търговеца или наложен платеж, комбиниран с пощенски паричен превод;
  2. До края на м. март трябва да се подменят или обнови софтуера на всички касови апарати на фирмите по ДДС. По данни от бранша, става дума за 170 хил. касови апарата;
  3. До края на м. юни трябва да се подменят или обнови софтуера на всички касови апарати на фирмите, които не са по ДДС. По данни от бранша, става дума за около 150 хил. касови апарата;
  4. Всяка касова бележка до 5 мин. от издаването трябва да се изпрати до НАП, а още от сега сървъра им блокира. Досега до НАП се изпращаше информацията от обобщения дневен отчет;
  5. Забранява се да има едновременно софтуер за управление и касов апарат. Ако има софтуер, към него може да е свързан само касов принтер, който отпечатва бележката;
  6. След няколко месечно недоволство от бизнеса, Бойко Борисов реши да се удължи срока за напасване и регистрация в НАП на Софтуерите за управление на търговски обекти (СУПТО) до края на септември и задължи институциите да имат диалог с бизнеса;
  7. Срока за привеждането на Автоматизираните системи (ERP) към новите изисквания е до края на 2019 г.
  8. До 31-ви май е необходимо да се декларират в Търговския регистър кои са действителните собственици на някои фирми и сдружения. Това важи предимно за фирми с неясен от пръв поглед собственик (например офшорка или друга фирма с над 25 % дял), сдружения и фондации. За обичайни фирми, собственост на физически лица не важи. Темата е малко по-сложна и може да проверите детайли тук>
  9. За някои бизнеси се изисква въвеждане на правила за превенция срещу пране на пари. Ако сте наш клиент, ще се опитаме да договорим обща оферта за изработване на процедури за група от фирми на изгодна стойност. Ще ви държим в течение, когато има нещо ново по темата 🙂

Какво не е ясно и какви са проблемите:

  1. Почти всички софтуери за издаване на фактури, онлайн магазини, дори таблица на Ексел и други се приемат за СУПТО (Софтуер за управление). Това означава, че трябва да се модифицират по доскоро неясни технически изисквания и да се регистрират в НАП. Проблема е също и че всяка нова версия на продукта, трябва да се регистрира в НАП и всяка дори и малка промяна спрямо началния му вид. Това означава да се регистрират в НАП десетки хиляди клиенти, при които са правени и най-малките неизбежни корекции. С това се проваля идеята потребителите бързо и лесно да проверят дали един онлайн магазин е регистриран в НАП;
  2. Неясни остават множество практически казуси, като например туристически агенции (които ползват международни системи за резервации и едва ли техния шеф ще дойде да го регистрира в НАП), комбинация от физически и онлайн магазин, фирми с няколко обекта при които клиента поръчва в един обект (където се генерира код на поръчката), но стоката е налична и се плаща в друг магазин на веригата (при което кода на поръчката трябва да се промени от касиер, който не фигурира в първия магазин);
  3. Според Наредбата онлайн магазините също са СУПТО и трябва да се регистрират в НАП, а устно г-н Трифонов на семинар каза, че според него не са. Думите му са записани от мен с диктофон, на 29.11.2018 г. в 12.40 ч. Да бе, ама нямаме никакво писмено потвърждение. Кой какво е казал няма значение при проверка! В началото на декември той обеща да излезе писмено становище на НАП, но още няма такова. Въпросите, които подготвихме се оказа, че вече са входирани от друга счетоводна къща и също нямат отговор;
  4. Международните онлайн магазини май няма нужда да се регистрират в НАП, както и онлайн търговци извършващи продажби чрез Facebook, OLX, по телефон и т. н.. По този начин те си спестяват административни занимания и са привилигировани спрямо другите търговци;
  5. От множеството входирани запитвания, НАП разбра, че не се е сетила за много практически казуси. В края на февруари 2019 г. НАП предложи за обсъждане промени в Наредба Н-18. Ще ви държим в течение когато те бъдат приети;
  6. Заради недомислени изисквания, новите 50 хил. касови апарати, които предприемачите купиха през последните месеци, щеше отново да се иска тяхната подмяна. Понеже НАП видя, че тотално се е оплескала и затова на 6-ти март излязоха на брифинг казаха, че пак ще променят Наредбата, за да не се купуват отното 50 хил. апарата.

Наредбата и тълкуванията тепърва ще се променят и доуточняват. Създадоха се повече въпроси, отколкото отговори …

P. S. Христо Петров изказва следното си лично мнение. Идеите са добри, но са реализирани некадърно при симулация на диалог с бизнеса. Имах някаква надежда, когато за първи път видях г-н Веселин Трифонов на Ecomm Congress 2016 и след това на още няколко семинари за онлайн търговия. Отначало ми се струваше, че той се интересува какви са проблемите в бранша и как НАП да улесни коректните търговци и свие сивия сектор. Всичко досега направено е точно в обратната посока. Понеже нашия екип с 11 експерта на утвърдена счетоводна кантора сме некомпетентни, платихме участие в семинар, специално за да чуем какво ще кажат по темата. При зададен от мен въпрос към този господин – „Ebay, Amazon, Etsy и т. н. дали са СУПТО и дали трябва да се регистрират в НАП“ отговорът беше, цитирам – „Не знам, ще помислим и до седмица ще пуснем тълкувание. Според мен не е и не трябва да се регистрира в НАП“. Думите са изречени на 29.11.2018 г. в 12.40 ч. пред всички в залата. Три месеца умуваха и още не могат да решат кое какво е. И ще се сетят на 28-ми март. После предприемачите ще трябва за 1 ден да попълват справките. И какво ще пишат в раздела „Хостинг“ на Amazon??? Нямам думи. Тази година администрацията мина всякакви граници на безумието си!

Ние сме счетоводна къща с богат опит. Ако имате счетоводно запитване или искате оферта за обслужване, позвънете на тел: 0888551917 (всеки работен ден от 9:00 до 16:30 ч.).

За регистрация на фирма: 0887067100 – Ирина.