Много онлайн търговци използват Пощенски паричен превод. Въпреки наименованието си, той се предлага не само от Български пощи, но и от основните куриерски компании като Еконт, Спиди (DPD) и други.
Кое е най-важното при него?
- Може да се използва само на теритироята на България;
- Ако се използва би могло да не се пуска касова бележка, само при определени условия. Ще ги опишем по-долу.
Как изглежда бележката, която се дава на клиента при ползване на Пощенски паричен превод (ППП).
Каква е разликата между изпращането на стоки с наложен платеж и когато е наложен платеж с Пощенски паричен превод?
Най-лесно за разбиране е ако разглеждате нещата по следния начин:
- Наложения платеж е куриерска услуга с плащане в брой. Ако ползвате само Наложен платеж – трябва да пускате касова бележка със стоката, когато я предавате на куриерската фирма. Причината е, че от другата страна клиента плаща в брой. Щом плаща в брой трябва да се пуска касов бон.
- Пощенския паричен превод е най-лесно, ако го приемете за вид платежна услуга, която първоначално се е предлагала само от Български пощи. Например, ако искате да изпратите пари на леля си в село Горно Надолнище – това става лесно чрез Пощенски паричен превод. Български пощи има много клонове – във всички градове и дори в много от селата, където няма банки. За улесняването на процедурата, това е единственото изключение при плащане в брой, за което НЕ СЕ ИЗИСКВАШЕ пускане на касова бележка. Обърнете внимание, че пишем в минало време, защото това вече не е така! По-долу ще опишем какво се промени от януари 2020 г.
До този момент, при изпращане на стока с наложен платеж, ако се комбинира с Пощенски паричен превод (ППП) нямаше нужда от пускане на касова бележка. Нямаше нужда от СУПТО и занапред няма да се налага да ползвате СУПТО. Има промяна обаче относно касовите бележки!
Какво е новото?
От 1-ви юни 2021 г. дори и при ППП трябва или да се пуска касова бележка или ако искате да не пускате касова бележка, трябва да изпращате на клиентите сходна информация в хартиен или електронен вид:
- Име на фирмата и адрес за кореспонденция;
- ЕИК (булстат) или ЕГН или ЛНЧ на търговеца (продавача);
- Наименование на стоките или услугите, код на данъчната група (най-често Б), количество и стойност по видове закупени стоки или услуги;
- Обща сума за плащане и начини на плащане.
Най-удобно е да се направи автоматично генериран e-mail при всяка направена поръчка от вашия сайт. В този e-mail се описват всички тези атрибути, като е желателно разбира се да поздравите клиента за покупката и опишете приблизително в какъв срок може да очаква да бъде доставена. Трябва да пазите този мейл, като доказателство че сте го изпратили – важно е при проверка от НАП например. Ако изпращате тази информация при всяка покупка, няма нужда да пускате касови бележки.
Повечето стоки и услуги в България, попадат в код на данъчна група Б, т. е. такива с 20 % ДДС. Хубаво е да проверите вашия бизнес дали не попада в други групи, при които сделките не се облагат с ДДС или то е намалено. Примери за такива са повечето финансови услуги, някои туристически услуги, книги, някои доставки на храни и напитки.
[ВАЖНО] Вижте още >> Изискване за касови бележки при онлайн търговия | Описание на одиторски файл за НАП (XML файл)