Новости от 01.07.2021 г. на ниво Европейски съюз и България

Новостите на ниво данъчно облагане при търговия в Европейски съюз са в няколко групи.

 

Как стоят нещата при дистанционните продажби сега?

Дистанционни са продажбите, когато Вашата фирма е по ДДС, клиентът е физическо лице и стоката тръгва от една страна в ЕС и пристига в друга (например тръгва от България и пристига в Германия, или тръгва от Италия и пристига във Франция).

 

 

До 30-ти юни вашия счетоводител следи какви са оборотите от продажбите ви към физически лица, поотделно за всяка държава от ЕС. В малки мащаби, вашата фирма не плаща ДДС (ако не е регистрирана по ДДС в България) или плаща българско ДДС (ако е регистрирана по ДДС в България). Всяка държава от ЕС има различни прагове за дистанционни продажби, с които може да се запознаете тук >

Когато минете праговете за дистанционни продажби в дадена държава, е задължително вашата фирма да се регистрира по ДДС в нея и да слага нейната ставка на ДДС. В примера с Германия, когато продажбите към германци минат 100 хил. евро, трябваше вашата фирма да се регистрира по ДДС в Германия и да слага немско ДДС. Ако минете праговете в няколко държави, става неудобно за вас, защото трябва да намерите счетоводители във всяка от тях. Те ще подават ДДС декларациите, за което си искат определена такса.

Търговци в Amazon често използваха опцията Avalara, която на добра цена подаваше тези ДДС декларации, при това безплатно през първата година. Но се оказа, че често Avalara има пропуски и в един слънчев ден пристига писмо, например от немската данъчна служба, че през последните 2 години не са подавани ДДС декларации и ви слагат солена глоба.

 

Какво се променя при дистанционните продажби от 1-ви юли 2021 г.?

Следят се продажбите ви към всички физически лица от Европейския съюз от 01.01.2021 г. насам. Когато продажбите към всякакви лица от ЕС минат 10 хил. евро, е необходимо вашата фирма да се регистрира по ДДС и плаща ДДС във всички държави. Това се прави чрез регистрация в т. нар. система OSS в българския НАП. Няма нужда да търсите счетоводители от различни части на Европа, защото това ще може да се свърши в България.

 

 

От 1-ви юли вашия счетоводител ще пресмята колко ДДС има да плащате към всяка държава от ЕС. Нека приемем, че имате да плащате 100 евро ДДС към румънския НАП и 200 евро към гръцкия НАП. Вашия счетоводител ще подаде справка към българския НАП, колко ДДС имате да плащате за всяка държава поотделно. Няма да се налага да ползвате множество счетоводители в  други европейски държави. В сегашния пример имате да плащате общо 300 евро ДДС от продажби в Румъния и Гърция. Вие ще платите това ДДС към българския НАП и той ще го препрати към румънския и гръцкия НАП. Това се прави на всеки 3 месеца.

Ако от 1-ви януари 2021 г. до началото на м. юни сте минали общи продажби в ЕС от 10 хил. евро, е необходимо най-късно до 14-ти юни, да подадете заявление за регистрацията по системата OSS на българския НАП. Това е с цел до края на м. юни да излезе вашия OSS номер, с който по-нататък да може да подадете тази OSS декларация.

Какво се случва, ако сте минали прага от 10 хил. евро, но не сте минали 50 хил. лв. оборот и не сте по ДДС в България? Използвате същите опции и плащате „чуждестранно“ ДДС към страните от ЕС, без да плащате ДДС в България.

 

Какво се променя ако купувате стоки извън ЕС, най-често внос от Китай или Турция или изнасяте от България (най-често за Великобритания)?

До 30.06 ако се купуват дребни стоки на стойност под около 30 лв. стоката не минава през митница и не се плащат вносни мита. След 1-ви юли дори и дребни поръчки ще минават през митница и ще се дължи входно мито. Целта на тези промени е да се избегне практиката, цената от китаеца да е нереално занижена, за да не се плащат вносни мита.

Ако изнасяте за Великобритания е хубаво да знаете, че има споразумение с ЕС. При внос на много стоки от ЕС към Великобритания, не се дължат входни мита, но се плаща ДДС.

Повечето големи китайски онлайн магазини (като AliExpress) описват как ще работят от 1-ви юли с клиенти от ЕС. При покупки до 150 евро, повечето ще начисляват автоматично локалното ДДС, такова каквото е в държавата на всеки клиент. Клиентите ще си плащат всичко наведнъж, заедно с включеното местно ДДС. Онлайн търговеца (тип AliExpress) се е регистрирал по една система, наречена IOSS. Чрез тази система онлайн магазина, декларира чрез сайта на някой европейски НАП колко ДДС е събрал от всичките си продажби на физически лица в ЕС и го плаща към този НАП. А той от своя страна препраща информация към останалите НАП-пове и препраща събраното ДДС по държави. Онлайн магазините си партнират с големите куриерски фирми, за да могат те да оформят нужните митнически декларации. Клиента няма ангажименти в тази насока, но вероятно ще има допълнителна такса за тази добавка към куриерската услуга.

Ако купувате стоки над 150 евро от китайски сайт, се запазва досегашния начин на работа. Ще се начисляват вносни мита, които за повечето стоки внос от Китай, Турция и Великобритания са в диапазона от 5 до 17 %. Върху цялата стойност на внесената стока, заедно с транспорт, складиране и т. н. ще се начислява и ДДС. Освобождаването на пратките става или от купувача или от упълномощена митническа агенция.

 

Какво се променя при работата с маркетплейси в ЕС, като Amazon, eBay, Etsy?

Администрацията на ЕС е забелязала, че много от търговците, които внасят стоки в ЕС от страни извън ЕС, нямат знания и контакти с правилните консултанти, за да работят легално. Често онлайн търговците не плащат необходимото ДДС, когато продават на физически лица от ЕС. Много от продажбите се правят чрез маркетплейси, но досега отговорността за плащането на ДДС-то беше на самите търговци. На маркетплейсите се гледаше като на междинно звено, което не носи отговорност дали се плаща или не дължимото ДДС.
От 1-ви юли нещата значително се променят. Онлайн търговците, които внасят стоки от целия свят извън ЕС и ги продават в ЕС чрез маркетплейси, вече няма да носят отговорност за начисляването и плащането на ДДС, когато продават стоки на стойност до 150 евро. Това става ангажимент на маркетплейса. Маркетплейса трябва да начислява ДДС според ставката на държавата, от която е всеки клиент и да го внася към „локалния НАП“.

 

Възможно е маркетплейсите да имат подобен подход и ако стоката идва от една страна в ЕС и се продава в друга. Но засега това не е обявено в тях.

 

ВАЖНО – тук описваме нещата по възможно най-разбираемия начин! Не използваме сложни термини и НЕ разглеждаме някои частни случаи, които важат за малка част от онлайн търговците. Препоръчваме да се консултирате с опитни специалисти дали описаните в статията общи постановки важат конкректно за вашия бизнес, като опишете детайлите.

 

Ако имате счетоводни въпроси: 0888551917, всеки работен ден между 14 и 18 ч.

Надяваме се тази статия да ви е била полезна. Ако е така, споделете я с други онлайн търговци 🙂